Verantwoording

Statuten

Een stichting is een rechtsvorm waarmee een sociaal, ideëel of maatschappelijk doel wordt nagestreefd. De notaris maakt de oprichtingsakte waarin de statuten van de stichting worden vastgelegd. De statuten vormen het ‘regelement’ van de stichting. Hierin wordt onder meer vastgelegd hoe de Stichting wordt bestuurd, wat het doel is van de stichting, welke werkwijze er wordt gehanteerd om dit doel te bereiken. De statuten van Stichting Verhage-Wesdorp stammen uit 2023 en zijn hieronder in te zien en middels de button te downloaden.

Hoofdkantoor Renesse

Het kantoor van Stichting Verhage-Wesdorp is gevestigd aan het einde van de Jan van Renesseweg.

2022.1744/NS/EB

Statutenwijziging Stichting Verhage-Wesdorp

Heden zeven februari tweeduizend drieëntwintig, verscheen voor mij, mr. Neeltje Elisabeth Soeters-Schot, notaris gevestigd te Schouwen-Duiveland:
de heer Triest Marinus de Jonge, geboren te Zierikzee op zestien februari negentienhonderdvijfennegentig, kantooradres: 4301 CE Zierikzee, Havenpark 40, handelend als schriftelijk gevolmachtigde van de stichting: Stichting Verhage-Wesdorp, statutair gevestigd in de gemeente Schouwen-Duiveland, met adres 4325 GM Renesse, gemeente Schouwen-Duiveland, Jan van Renesseweg 25, ingeschreven in het handelsregister beheerd door de Kamer van Koophandel onder nummer 69434654, hierna te noemen: ‘de Stichting’, en als zodanig bevoegd de statutenwijziging bij notariële akte vast te leggen.

VOLMACHT

Van de volmacht aan de verschenen persoon blijkt uit de aan deze akte gehechte notulen
de dato tien januari tweeduizend drieëntwintig.

INLEIDING

  1. De Stichting werd opgericht op achttien juli tweeduizend zeventien.
  2. De statuten van de Stichting zijn gewijzigd blijkens een akte van statutenwijziging op
    achtentwintig juni tweeduizend achttien verleden voor mr. R. Zonnevylle, notaris te Zierikzee. De statuten van de Stichting zijn daarna niet meer gewijzigd.
  3. Het bestuur van de Stichting heeft in de vergadering gehouden op tien januari tweeduizend drieëntwintig besloten de statuten te wijzigen. Van dit besluit blijkt uit de aan deze akte gehechte notulen van deze vergadering.

De verschenen persoon, handelend als gemeld, verklaarde als volgt:

STATUTENWIJZIGING

Ter uitvoering van het besluit tot statutenwijziging luiden de gewijzigde statuten met
onmiddellijke ingang als volgt:
STATUTEN

NAAM EN ZETEL

Artikel 1

  1. De naam van de stichting is: Stichting Verhage-Wesdorp.
  2. De stichting is gevestigd in de gemeente Schouwen-Duiveland.

BEGRIPSBEPALING

Artikel 2

In deze statuten wordt verstaan onder:
a. Stichting Renesse: de stichting: Stichting Renesse, statutair gevestigd te Renesse, met adres 4325 GM Renesse, gemeente Schouwen-Duiveland, Jan van Renesseweg 25, ingeschreven in het handelsregister beheerd door de Kamer van Koophandel onder nummer 22035738;
b. De Stichting: Stichting Verhage-Wesdorp, voornoemd.

ORGANEN VAN DE STICHTING

Artikel 3

  1. De stichting kent de volgende organen:
    a. het bestuur;
    b. de Raad van Toezicht.
  2. De Raad van Toezicht kan al dan niet uit zijn midden commissies instellen die onder verantwoordelijkheid van de Raad van Toezicht kunnen worden belast met aangelegenheden die tot de bevoegdheden van de Raad van Toezicht behoren. De Raad van Toezicht regelt de samenstelling, taken en bevoegdheden van deze commissies.

DOEL VAN DE STICHTING

Artikel 4

  1. De stichting heeft ten doel:
    a. het doen van uitkeringen tot een jaarlijks bedrag ter grootte van vijfenzeventig procent (75%) van de revenuen aan algemeen nut beogende instellingen gevestigd op het eiland Schouwen-Duiveland. Het resterende gedeelte moet worden besteed aan landelijke algemeen nut beogende instellingen zoals bijvoorbeeld Het Rode Kruis, Koningin Wilhelmina Fonds enzovoorts;
    b. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
  2. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het op solide wijze beheren van het stamkapitaal.

GELDMIDDELEN

Artikel 5

Het tot verwezenlijking van het doel van de stichting bestemde vermogen wordt gevormd door:
a. het stamvermogen;
b. subsidies, giften en donaties;
c. erfstellingen en legaten met dien verstande dat erfstellingen slechts kunnen worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving;
d. hetgeen op andere wettige wijze wordt verkregen.

BESTUUR; SAMENSTELLING, BENOEMING, SCHORSING EN ONTSLAG, BELET OF
ONTSTENTENIS

Artikel 6

  1. De stichting wordt bestuurd door een bestuur, bestaande uit minimaal één natuurlijk persoon.
  2. De leden van het bestuur worden benoemd door de Raad van Toezicht voor bepaalde of onbepaalde tijd.
  3. De Raad van Toezicht hanteert bij de benoeming van de leden van het bestuur een competentieprofiel.
  4. Het bestuur stelt na overleg met de Raad van Toezicht de onderlinge taak- en portefeuilleverdeling vast. Deze laat de gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle leden van het bestuur voor het gehele bestuur van de stichting onverlet.
  5. Een lid van het bestuur kan te allen tijde bij wijze van ordemaatregel met behoud van salaris worden geschorst door de Raad van Toezicht voor een periode van ten hoogste drie maanden, welke periode met nog eens ten hoogste drie maanden kan worden verlengd. Voordat de Raad van Toezicht een dergelijk besluit neemt stelt hij het desbetreffende lid van het bestuur in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen, schriftelijk of mondeling naar diens keuze. Hierbij kan hij zich laten bijstaan door een raadsman. Een besluit tot schorsing als ordemaatregel kan slechts worden genomen met twee derde meerderheid.
  6. De Raad van Toezicht kan het besluit nemen om een verzoek tot ontslag van een lid van het bestuur in te dienen bij de kantonrechter vanwege de aanwezigheid van een redelijke grond zoals bedoeld in artikel 7:669 lid 3 BW en middels een gemotiveerd besluit. Een besluit tot het komen tot een ontslag kan slechts worden genomen tijdens een vergadering waaraan alle leden van de Raad van Toezicht deelnemen. Voordat de Raad van Toezicht een dergelijk besluit neemt stelt hij het desbetreffende lid van het bestuur in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen, schriftelijk of mondeling naar diens keuze. Hierbij kan hij zich laten bijstaan door een raadsman. Een besluit tot het komen tot een ontslag kan slechts worden genomen met twee derde meerderheid.
  7. De benoeming tot lid van het bestuur eindigt:
    a. door een, door de kantonrechter goedgekeurd, verzoek tot ontslag door de Raad van Toezicht vanwege een redelijke grond zoals hiervoor bedoeld inlid 6;
    b. door een onverwijlde opzegging om een dringende reden zoals bedoeld in artikel 7:677 lid 1 Burgerlijk Wetboek, onder gelijktijdige mededeling van die reden aan de wederpartij;
    c. door overlijden;
    d. door ontslag op eigen verzoek of aftreden;
    e. door het verstrijken van de duur van de benoeming bij de stichting.
  8. De Raad van Toezicht voorziet zo snel mogelijk in een vacature. Een niet voltallig bestuur behoudt zijn bevoegdheden.
  9. Bij ontstentenis of belet van alle leden van het bestuur wordt het bestuur waargenomen door een daartoe door de Raad van Toezicht aangewezen persoon. Onder belet wordt in deze statuten in ieder geval verstaan de omstandigheid dat:
    a. een lid van het bestuur gedurende een periode van meer dan zeven dagen
    onbereikbaar is door ziekte of andere oorzaken, of
    b. een lid van het bestuur is geschorst.
    Indien de Raad van Toezicht niet binnen een maand tot aanwijzing van een waarnemer overgaat wijst het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland een waarnemer aan.
  10. De Raad van Toezicht is belast met de vaststelling van de beloning van de leden van het bestuur. De beloning wordt vastgesteld met inachtneming van de regels zoals zijn opgenomen in de Wet normering topinkomens.
  11. Bij de vervulling van zijn taak richt het bestuur zich naar het belang van de stichting en het belang van de samenleving.
  12. Een lid van het bestuur mag geen besluiten nemen wanneer hij een tegenstrijdig belang heeft. Onder tegenstrijdig belang wordt verstaan een direct of indirect persoonlijk belang dat in strijd is met het belang van de stichting. Indien hierdoor geen bestuursbesluit kan worden genomen wordt het besluit genomen door de Raad van Toezicht.

TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 7

  1. Het bestuur is belast met het besturen van de stichting en heeft al die taken en bevoegdheden die niet bij of krachtens de wet of de statuten aan anderen zijn toegekend.
  2. Het bestuur is, met voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterkt maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt en tot het in gebruik geven, huren of verhuren van registergoederen van de stichting. Zonder vermelde goedkeuring kan de stichting niet rechtsgeldig worden vertegenwoordigd.
  3. Het bestuur behoeft eveneens voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht voor de besluiten die in artikel 11 lid 2 staan vermeld.

WERKWIJZE

Artikel 8

De bepalingen van dit artikel zijn alleen van kracht indien het bestuur uit meer dan één lid bestaat.

  1. De bestuursvergaderingen worden gehouden op de van keer tot keer door het bestuur te bepalen plaatsen.
  2. Iedere drie maanden wordt ten minste één vergadering gehouden.
  3. Vergaderingen zullen voorts telkenmale worden gehouden, wanneer de voorzitter – al dan niet op verzoek van de Raad van Toezicht – dit wenselijk acht of indien één der andere bestuursleden daartoe schriftelijk en onder nauwkeurige opgave der te behandelen punten aan de voorzitter het verzoek richt. Indien de voorzitter aan een dergelijk verzoek geen gevolg geeft in dier voege, dat de vergadering niet kan worden gehouden binnen drie weken na het verzoek, is de verzoeker – derhalve ook de Raad van Toezicht – gerechtigd zelf een vergadering bijeen te roepen met inachtneming van de vereiste formaliteiten.
  4. De oproeping tot de vergadering geschiedt door de voorzitter, tenminste acht dagen tevoren, de dag der oproeping en die der vergadering niet meegerekend, schriftelijk (waaronder begrepen op digitale wijze).
  5. De oproepingsbrieven vermelden behalve plaats en tijdstip van de vergadering, de te behandelen onderwerpen.
  6. Indien de door de statuten gegeven voorschriften voor het oproepen en houden van vergaderingen niet in acht zijn genomen, kunnen desalniettemin in een bestuursvergadering geldige besluiten worden genomen over alle aan de orde komende onderwerpen, mits in de betreffende bestuursvergadering alle in functie zijnde leden aanwezig zijn en mits de betreffende besluiten worden genomen met algemene stemmen.
  7. De vergaderingen worden geleid door de voorzitter van het bestuur; bij diens afwezigheid wijst de vergadering zelf haar voorzitter aan.
  8. Van het verhandelde in de vergaderingen worden notulen gehouden door de secretaris of door een der andere aanwezigen, door de voorzitter daartoe aangezocht.
    De notulen worden vastgesteld in de eerstvolgende vergadering en ten blijke daarvan getekend door de voorzitter en secretaris van die vergadering.
  9. Iedere bestuurder heeft één stem
    Een besluit wordt genomen met een meerderheid van ten minste twee derde (2/3) van de uitgebrachte stemmen, tenzij in deze statuten andere eisen aan een besluit worden gesteld.
    Een bestuurder kan aan een andere bestuurder schriftelijk volmacht verlenen om zich in de vergadering te laten vertegenwoordigen. Een elektronisch vastgelegde volmacht geldt als een schriftelijke volmacht.
    Een bestuurder kan niet meer dan één andere bestuurder in de vergadering vertegenwoordigen.
    Als het bestuur daartoe besluit, kunnen bestuurders hun vergaderrechten uitoefenen via een elektronisch communicatiemiddel.
    De bestuurder die op deze wijze aan de vergadering deelneemt, moet minimaal via het elektronisch communicatiemiddel:
    – kunnen worden geïdentificeerd;
    – rechtstreeks kunnen kennisnemen van de beraadslagingen in de vergaderingen en in de vergadering het woord kunnen voeren;
    – het stemrecht kunnen uitoefenen.
  10. Het bestuur kan verdere voorwaarden stellen aan het gebruik van het elektronisch communicatiemiddel. Als verdere voorwaarden worden gesteld, worden deze bij de oproeping tot de vergadering bekend gemaakt.
  11. De bestuurder die via een elektronisch communicatiemiddel aan een vergadering
    deelneemt, geldt als in de vergadering aanwezig. Bij wijze van uitzondering kan het bestuur ook buiten een vergadering om een besluit nemen. Voorwaarde hiervoor is dat alle leden van het bestuur met deze werkwijze instemmen en alle bestuursleden in de gelegenheid worden gesteld hun stem uit te brengen. Van elk buiten een vergadering genomen besluit wordt mededeling gedaan in de eerstvolgende vergadering van het bestuur, en deze mededeling wordt in de notulen van deze vergadering vermeld.

VERTEGENWOORDIGING

Artikel 9

  1. Het bestuur vertegenwoordigt de stichting in en buiten rechte, tenzij de wet anders voorschrijft.
  2. Bij tegenstrijdige belangen tussen een lid van het bestuur en de stichting onthoudt dit lid zich van deelname aan de besluitvorming. Indien de tegenstrijdigheid alle leden betreft wijst de Raad van Toezicht een andere persoon, niet zijnde een lid van het bestuur, aan die de stichting in de aan de orde zijnde aangelegenheid vertegenwoordigt.
  3. Het bestuur kan besluiten tot het verlenen van een machtiging of volmacht aan derden
    om de stichting binnen de grenzen van deze volmacht te vertegenwoordigen.
  4. De voorzitter van het bestuur ondertekent de van de stichting uitgaande stukken.

RAAD VAN TOEZICHT; SAMENSTELLING BENOEMING, SCHORSING EN ONTSLAG

Artikel 10

  1. De Raad van Toezicht bestaat uit ten minste drie en ten hoogste vijf natuurlijke personen.
  2. De leden van de Raad van Toezicht zijn dezelfde personen als de leden van de Raad van Toezicht van Stichting Renesse en worden formeel benoemd door de Raad van Toezicht van Stichting Renesse.
  3. De leden van de Raad van Toezicht worden benoemd voor een periode van ten hoogste vier jaar en kunnen na afloop hiervan tweemaal worden herbenoemd voor telkens een periode van nog eens maximaal vier jaar (maximale periode twaalf jaar).
    De Raad van Toezicht hanteert een rooster van aftreden.
  4. Leden van de Raad van Toezicht kunnen niet zijn personen die:
    a. in dienst zijn bij de stichting;
    b. lid zijn van het bestuur;
    c. werkzaam zijn voor de stichting;
    d. van wie de benoeming op gespannen voet staat met boek 2 van het Burgerlijk Wetboek dan wel de code goed bestuur.
  5. De Raad van Toezicht kan een lid van de Raad van Toezicht bij wijze van ordemaatregel voor ten hoogste drie maanden schorsen. De Raad van Toezicht stelt het betrokken lid tevoren in de gelegenheid diens zienswijze aan hem kenbaar te maken. Hij kan zich hierbij laten bijstaan dooreen raadsman.
  6. De Raad van Toezicht kan in bijzondere gevallen besluiten de schorsing bij wijze van ordemaatregel voor nog eens ten hoogste drie maanden te verlengen.
    De Raad van Toezicht van Stichting Renesse wordt van deze verlenging in kennis gesteld.
  7. Het lidmaatschap van de Raad van Toezicht eindigt:
    a. door overlijden;
    b. door aftreden;
    c. door het verstrijken van de termijn van de benoeming;
    d. door ontslag verleend door de Raad van Toezicht van Stichting Renesse;
    e. door ontslag verleend door de rechtbank;
    f. door het verliezen van het lidmaatschap van de Raad van Toezicht van Stichting Renesse.
  8. Ontslag door de Raad van Toezicht:
    a. Een lid van de Raad van Toezicht kan onder meer door de Raad van Toezicht worden ontslagen op grond van verwaarlozing van zijn taak/taken, structurele onenigheid van inzichten, onverenigbaarheid van belangen of indien de integriteit van het lid in het geding is of dreigt te komen.
    b. Voordat het besluit tot ontslag wordt genomen, heeft de voorzitter van de Raad van Toezicht buiten aanwezigheid van het lid waarover het besluit gaat, met de overige leden van de Raad van Toezicht afzonderlijk een raadplegend gesprek over het te nemen besluit tot ontslag.
    c. Voordat het besluit tot ontslag wordt genomen, krijgt het lid voor wie ontslag
    dreigt de gelegenheid zijn standpunt toe te lichten aan de vergadering van leden
    van de Raad van Toezicht. Een besluit tot ontslag wordt zo mogelijk door de voltallige Raad van Toezicht.
    d. Het besluit tot ontslag wordt met redenen omkleed direct aan het ontslagen lid schriftelijk bevestigd.
    e. Bij het aantreden van een toezichthouder dient deze aan te geven dat hij, in geval het zijn eigen positie betreft, zich bij het besluit van de Raad van Toezicht zal neerleggen en dienovereenkomstig zal handelen.
  9. In vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een niet voltallige Raad van Toezicht
    behoudt al zijn bevoegdheden. Bij ontstentenis of belet van de gehele Raad van Toezicht benoemt het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland een waarnemend toezichthouder en neemt hij de maatregelen die hem gerade voorkomen. Bij een ernstig verstoorde relatie tussen de Raad van Toezicht en het bestuur neemt het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland de maatregelen die hem gerade voorkomen zoals het aanwijzen van een onderzoeker of mediator.
  10. Bij de vervulling van zijn taak richt de Raad van Toezicht zich naar het belang van de stichting en het belang van de samenleving.
  11. De functies die worden bekleed binnen de Raad van Toezicht zijn gelijk aan de functie-invulling binnen de Raad van Toezicht van Stichting Renesse.
  12. De Raad van Toezicht stelt een regeling vast voor de beloning van zijn leden met inachtneming van de regels zoals zijn opgenomen in de Wet normering topinkomens.

TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 11

  1. De Raad van Toezicht heeft tot taak integraal toezicht te houden op de verwezenlijking van de doelstelling van de stichting, op de uitvoering van de taken en bevoegdheden door het bestuur en op de algemene gang van zaken binnen de stichting. Hij staat het bestuur met raad terzijde en fungeert als klankbord en kan het bestuur gevraagd en ongevraagd adviseren.
  2. De Raad van Toezicht is belast met:
    a. het beslissen over goedkeuring van de besluiten zoals genoemd in artikel 7 lid 2 en 3 van deze statuten;
    b. het beslissen over goedkeuring van een besluit tot wijziging van de statuten;
    c. het beslissen over goedkeuring van een besluit tot ontbinding, fusie of splitsing van de stichting;
    d. het beslissen over goedkeuring van de begroting, het jaarverslag en de jaarrekening alsmede het strategisch meerjarenplan van de stichting;
    e. het toezien op de rechtmatige verwerving en de doelmatige en rechtmatige bestemming en aanwending van de middelen van de stichting;
    f. het aanwijzen van een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek die verslag uitbrengt aan de Raad van Toezicht;
    g. het jaarlijks in het jaarverslag afleggen van verantwoording over de uitvoering van de taken en de uitoefening van bovengenoemde bevoegdheden;
    h. het beslissen over goedkeuring van duurzame samenwerking met andere rechtspersonen;
    i het beslissen over goedkeuring van het aangaan van financiële verplichtingen dan wel samenwerkingsovereenkomsten die niet binnen de begroting zijn opgenomen en waarvan het bedrag een door de Raad van Toezicht vastgesteld en aan het bestuur meegedeeld drempelbedrag overschrijdt;
    j. het beslissen over goedkeuring van het afwijken van standaard beleid voor zover hiermee een bedrag is gemoeid dat een door de Raad van Toezicht vastgesteld en aan het bestuur meegedeeld drempelbedrag overschrijdt;
    k. het beslissen over goedkeuring van een besluit tot reorganisatie of ontslag van een aanmerkelijk aantal werknemers;
    l. het beslissen over goedkeuring van een aanvraag tot faillissement of surséance van betaling;
    m. het beslissen over goedkeuring van een besluit tot het aangaan van een lening of krediet, en
    n. het beslissen over goedkeuring van een besluit tot vaststelling van een bestuursreglement.
  3. De Raad van Toezicht beoordeelt periodiek het functioneren van het bestuur.

WERKWIJZE

Artikel 12

  1. De Raad van Toezicht komt bijeen zodra uitvoering van aan de Raad van Toezicht
    opgedragen taken dat nodig maakt. De Raad van Toezicht komt minimaal éénmaal per
    kwartaal bijeen en verder zo vaak als ten minste een van zijn leden dat wenst.
    De Raad van Toezicht bespreekt minimaal éénmaal per jaar:
    • de strategie en de voornaamste risico’s verbonden aan de stichting en haar activiteiten:
    • de uitkomsten van de beoordeling door het bestuur van de opzet en werking van de interne risicobeheersings- en controlesystemen en eventuele significante wijzigingen daarin;
    • zijn eigen functioneren, het functioneren van het bestuur en de relatie tussen de Raad van Toezicht en het bestuur.
  2. Het bepaalde in artikel 8 met betrekking tot de vergadering en de besluitvorming van
    het bestuur zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing op de Raad van Toezicht.
  3. De Raad van Toezicht kan nadere regels over zijn taak en werkwijze vastleggen in een reglement.

GEMEENSCHAPPELIJKE VERGADERINGEN VAN HET BESTUUR EN DE RAAD VAN TOEZICHT

Artikel 13

  1. Minimaal éénmaal per kwartaal komt het bestuur en de Raad van Toezicht in een gemeenschappelijke vergadering bijeen ter bespreking van de algemene lijnen van het gevoerde en in de toekomst te voeren beleid. Deze gemeenschappelijke vergadering wordt geleid door de voorzitter van de Raad van Toezicht.
  2. Tot de bijeenroeping van een gemeenschappelijke vergadering zijn het bestuur en de Raad van Toezicht gelijkelijk bevoegd.
  3. Het bepaalde in artikel 8 met betrekking tot de vergadering en de besluitvorming zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing op de gemeenschappelijke vergadering.

GEHEIMHOUDING

Artikel 14

  1. De voorzitter van de vergadering kan aan de bestuursleden en de leden van de Raad van Toezicht omtrent het besprokene in een besloten vergadering of een besloten gedeelte van een vergadering en omtrent de inhoud van de stukken, welke aan de leden zijn verstrekt, geheimhouding opleggen.
  2. De aldus opgelegde geheimhouding dient tevens te worden opgelegd aan derden die aanwezig zijn of stukken ter inzage krijgen.
  3. De verplichting tot geheimhouding duurt totdat de voorzitter haar opheft.

BOEKJAAR EN JAARSTUKKEN

Artikel 15

  1. Het boekjaar van de stichting is het kalenderjaar.
  2. Jaarlijks stelt het bestuur vóór één januari de begroting voor het volgende kalenderjaar vast met de daarbij behorende toelichting. De begroting behoeft de voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht.
  3. Het bestuur is verplicht jaarlijks voor één juli volgend op het betreffende kalenderjaar de jaarrekening van de stichting te maken en op papier te stellen. De opgemaakte jaarrekening van de stichting behoeft de voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht.
  4. Het bestuur laat de jaarrekening onderzoeken door de door de Raad van Toezicht aangewezen accountant.
  5. De jaarrekening wordt ondertekend door alle leden van het bestuur en alle leden van de Raad van Toezicht. Indien de ondertekening van één of meer van hen ontbreekt wordt hiervan onder opgave van reden melding gemaakt.
  6. Het bestuur bewaart de boeken, financiële bescheiden en andere gegevensdragers gedurende minimaal zeven (7) jaren.

VRIJWARING EN VRIJTEKENING

Artikel 16

    1. De stichting stelt iedere persoon die vanwege het feit dat hij als lid van het bestuur en de Raad van Toezicht van de stichting negatieve gevolgen moet dragen van een actie of procedure hiervoor schadeloos mits hij heeft gehandeld in het belang van de Stichting en overeenkomstig de wet- en regelgeving en schadeloosstelling niet in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.
    2. De stichting zal leden en voormalige leden van het bestuur en de Raad van Toezicht niet aansprakelijk stellen ter zake van schade die de stichting lijdt als gevolg van hun handelen of nalaten in deze hoedanigheid, mits dit handelen in het belang van de stichting en overeenkomstig de wet- en regelgeving is en het afzien van aansprakelijkstelling niet in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.
    3. Als het handelen ernstig persoonlijk verwijtbaar is, of als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid, gelden de in het eerste en tweede lid neergelegde vrijwaring en vrijtekening niet.
    4. Het gestelde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing indien en voor zover de schade is verzekerd en wordt vergoed door een verzekeringsmaatschappij.

REGLEMENTEN

Artikel 17

      1. Het bestuur is bevoegd een of meer reglementen vast te stellen, waarin die onderwerpen worden geregeld, welke niet in deze statuten zijn vervat. Het besluit tot vaststelling is onderworpen aan de goedkeuring van de Raad van Toezicht.
      2. De reglementen mogen niet met de wet of deze statuten in strijd zijn.
      3. Het bestuur is te allen tijde bevoegd de reglementen te wijzigen of op te heffen, met inachtneming van het hiervoor in dit artikel onder lid 1 bepaalde.
      4. Op de vaststelling, wijziging en opheffing van de reglementen is voorts het bepaalde in artikel 18 van overeenkomstige toepassing.

STATUTENWIJZIGING, ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 18

      1. Het bestuur is bevoegd de statuten te wijzigen. Het besluit om de statuten te wijzigen behoeft de voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht.
      2. Het besluit tot wijziging van de statuten kan slechts worden genomen tijdens een vergadering waaraan alle leden van het bestuur deelnemen en met unanieme stem.
      3. Op de oproeping voor een vergadering waarin een voorstel tot wijziging van de statuten wordt besproken dient zulks expliciet te worden vermeld.
      4. Wijziging van de statuten geschiedt bij notariële akte.
      5. Het bestuur is gehouden een authentiek afschrift van de wijziging en een volledige, doorlopende tekst van de statuten te deponeren bij het kantoor van de Kamer van Koophandel.

ONTBINDING, VEREFFENING

Artikel 19

      1. Het bestuur is bevoegd de stichting te ontbinden. Het besluit tot ontbinding behoeft de voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht.
      2. Het besluit tot ontbinding kan slechts worden genomen tijdens een vergadering waaraan alle leden van het bestuur deelnemen.
      3. De Raad van Toezicht is met de vereffening belast.
      4. De vereffenaars dragen er zorg voor dat dat van de ontbinding inschrijving geschiedt bij de Kamer van Koophandel.
      5. Het eventueel batig saldo na vereffening wordt uitgekeerd aan een algemeen nut beogende instelling met een soortgelijk doel als die van de stichting.
      6. Na de ontbinding blijft de stichting voortbestaan zo lang en voor zover dit voor de vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten van kracht. In stukken en aankondigingen die van de stichting uitgaan dient aan de naam van de Stichting ‘in liquidatie’ te worden toegevoegd.
      7. Na afloop van de vereffening blijven de boeken, financiële bescheiden en overige gegevensdragers van de ontbonden stichting gedurende de door de wet bepaalde termijn onder berusting van de vereffenaar.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 20

      1. In alle gevallen waarin de bepalingen van deze statuten in strijd blijken te zijn met de wet, prevaleert de wet.
      2. In alle gevallen waarin deze statuten niet voorzien beslist het bestuur.

AANGEHECHTE STUKKEN

Aan deze akte is gehecht:
– de notulen.
————————————————————— WAARVAN AKTE,
is verleden te Zierikzee, gemeente Schouwen-Duiveland, op de datum in het hoofd van
deze akte vermeld. De verschenen persoon is mij, notaris, bekend. De zakelijke inhoud van de akte is aan de verschenen persoon opgegeven en toegelicht. De verschenen persoon heeft verklaard op volledige voorlezing van de akte geen prijs te stellen, tijdig voor het verlijden een conceptakte te hebben ontvangen, van de inhoud van de akte te hebben kennisgenomen en met de inhoud in te stemmen. Deze akte is beperkt voorgelezen en onmiddellijk daarna ondertekend, eerst door de verschenen persoon en vervolgens door mij, notaris.
*
(Volgt ondertekening)
UITGEGEVEN VOOR AFSCHRIFT

Beleidsplan 2017-2027

De stichting is opgericht op 18 juli 2017, bij akte verleden voor notaris mr. R. Zonnevylle te Zierikzee.

De stichting is statutair gevestigd in de gemeente Schouwen-Duiveland.

Postadres: Jan van Renesseweg 25 te 4325 GM Renesse.

De stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 69434654 en heeft als RISN-nummer 8578.73.209.

De stichting dient volledig, zowel juridisch als feitelijk, het algemeen belang en heeft geen winstoogmerk.

De stichting heeft ten doel het doen van uitkeringen aan Algemeen Nut Beogende Instellingen en het verrichten van alle verdere handelingen, die hiermee in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het op solide wijze beheren van het stamkaptaal.

Het bestuur bestaat uit minimaal één en maximaal drie leden, zij ontvangen voor hun werkzaamheden geen vergoeding.

De werkzaamheden van het bestuur bestaan uit het doen van uitkeringen conform de doelstelling van de stichting, het beheren van het vermogen van de stichting, het doen opmaken van de jaarrekening van de stichting, het vergaderen over alle onderwerpen die relevant zijn voor het behalen van de doelstelling van de stichting en het vermelden van de ondersteunde doelen op de website van de stichting.